QUIN ÉS L'OBJECTIU FONAMENTAL?
Quin és l'objectiu fonamental d'un educador, d'un formador, d'uns pares, d'uns
familiars, d'un mestre, d'un monitor, d'algú que està en contacte directe
habitualment amb els nens o amb qualsevol persona susceptible de rebre formació,
avui dia?
És aquesta una pregunta de vital importància a l'hora de clarificar
la tasca educativa.
OBJECTIU FONAMENTAL: Tots sabem que la societat actual és dura,
selectiva, està en crisi amb problemes greus de convivència i respecte.
Vivim, moltes vegades en el mateix bloc d'edificis, en la mateixa escala, porta
per porta, som veïns (de nom); però, ens mirem amb recel, aprensió i, fins i
tot, en molts casos, desconfiança, prejudicis, la majoria de vegades sense
fonament.
Hem construït illots, a on ens fem forts, voluntàriament o involuntàriament
com a víctimes de la nostra pròpia inseguretat davant els altres, de l'entorn
fred, artificial, dur i poc acollidor quesembla envoltar el nostre espai vital.
ESDEVENIM: "URBANITES"
- Què està passant?
- Què podem fer?
- A on anem?
L'Escola a de ser motor de canvi, ella i les seves circumstàncies,
haurien de ser la projecció real de l'evolució i revolució social i quan dic
escola amb refereixo, naturalment, a la COMUNITAT EDUCATIVA. Tots som i
fem escola. És clar què podem aportar quelcom per millorar la situació
d'aquesta societat, què és nostra. Una societat què està sotmesa a un
desgast progressiu i que, malgrat estar formada per "persones", es
deshumanitza a una velocitat esfereïdora.
Sembla que és la nostra obligació TREBALLAR EN EQUIP.famílies-educadors en
general (comunitat educativa), per assolir l'objectiu de fer persones que
s'integrin a la societat aportant o esdevenint motors de canvi. Revolucionant en
la mesura dels possibles, l'entorn convivencial, cercant un més alt grau
d'humanisme, de pau, d'autèntica convivència, d'interrelació, de compromís
general.
És fonamental que els nostres fills adquireixin, amb la nostra ajuda, un bon
autoconcepte, que els hi facilitem la possibilitat d'autorealitzar-se, que no
siguin seleccionats o disgregatscurricularment, que siguin feliços ara i el
futur; però no des de un punt de vista hedonista, sinó, apreciant, gaudint,
experimentant, buscant l'autèntic valor de les coses. Ensenyant que la veritat
no és un concepte relatiu. Que no justifiquin las seves accions argumentant el
criteri de la majoria, que tinguin els seus pròpis critgeris, que sàpiquen
escollir, fent la seva pròpia escala de valors fonamentats en una ética
Cristiana.
En definitiva, que els hi oferim una formació integral defugint dogmatismes,
fonamentalismes o qualsevol altre "isme".
Formar persones no és una tasca fácil,
necessita un compromís a tots els nivells per part de tots els que estem
implicats en temes educatius.
És necessari reflexionar, fer una pausa, aturar-nos, posar ordre, pau i
tranquil·litat en el nostre ritme de vida, defugint qualsevol mercantilisme.
Intentant, buscar la satisfacció en l'essència de les coses senzilles, en les
vivències quotidianes. És un aspecte principal trobar la grandesa de les coses
petites, dels detalls, del gest; fer un esforç per escapar de la pressió
consumiste, la competència ferotge, la superficialitat, el tancament en un
micromon familiar, com si d'un castell feudal es tractes obert permanentment a
l'exterior mitjançant finestres electròniques que ens mediatitzen i ens
condicionen (moltes vegades sense adonar-nos-hi; perquè entren en acció quan
més relaxats estem). Disposem de molta informació, de grans mitjans de
comunicació; sembla que no existeixen les distàncies; però, a l'hora de la
veritat, estem més luny que mai de la vivència propera. Al veí al tenim al
costat; però, existeixen infinitat de barreres imperceptibles, no físiques,
que ens separen. Aviat no caldrà sortir de c asa per anar a treballar, per anar
a divertir-se, per jugar.......per "viure".
La societat futura depèn del que
fem nosaltres. Cal reflexionar, concretar, actuar i, encara quesembli anar
contra corrent, és convenient buscar maneres de fomentar una societat amb
persones que entenguin la vida en positiu, a on cada un sigui líder de si
mateix, líders en el servei als altres.
Tot això depèn de nosaltres; no és una competència exclusiva del govern, de
les institucions, ni del ministre de l'interior. Ells poden aportar solucions
als problemessocials i posar mitjans importants; però, tothom és conscient de
que l'estat actual i futur del mon on vivim depèn de les iniciatives a nivell
de famílies, escola, comunitat educativa, d'una manera bàsica.
De que tots nosaltres, els
educadors, tinguem clar on volem arribar, que volem donar als nostres fills, en
depèn el futur d'aquesta societat i, es per això, que cal esevenir motors de
canvi.La iniciativa a de sortir de nosaltres. No servei l'excusa típica-tòpica
i acabar dient: El sistema social, la administració, els mitjans de comunicació
no ajuden.
Cal predicar amb l'exemple. No és una tasca fácil; però és la tasca que hem
escollit pares, professors i educadors en general. Cal ser conseqüents, en la
mesura de les nostres forces, i treballar des de les bases, tots plegats.
És aquest el nostre repte.
|